Edited: dit zijn de grootste trends voor activewear in 2019
bezig met laden...
Met voornemens zoals meer bewegen en vaker de natuur in gaan nog vers op de goede voornemens lijst voor 2019, is januari een goede tijd voor retailers om de verkopen van hun activewear-merken te stuwen. Om als retailer goed voorbereid te zijn, somt marktonderzoeksbureau Edited de laatste trends op het gebied van activewear en diens gebruikers op.
Edited: het nieuwe sporten is zen, de kleding dus ook
Fitness gaat niet langer alleen over het optillen van het zwaarste gewicht in de sportschool of het bereiken van je snelste tijd, schrijft Edited in zijn onderzoek. De houding ten opzichte van gezondheid en sport is veranderd van intensief naar mindful. Men lijkt steeds meer waarde aan ‘self-care’ te hechten en kiest sneller voor sportactiviteiten zoals yoga.
Edited analyseerde sportmerken Sportsdirect, Lululemon, JCPenney, Nike, Asics, Puma, Sweaty Betty, New Balance en Reebok en keek hoe de activewear-markt de afgelopen drie jaar is veranderd. Daaruit bleek dat het aantal yoga-producten in voorraad in 2018 in vergelijking met 2016 35,8 procent is gestegen. Wat ooit een eenvoudige legging was is uitgegroeid tot een bestseller. Uit een recent onderzoek, ‘Global Yoga Apparel Market 2019-2023', blijkt dat de yogakledingmarkt de aankomende vijf jaar nog met 6 procent zal groeien. Namaste.
Sportkleding, wat kost het?
Ondanks enkele schommelingen zijn de prijzen voor de traditionele sportmerken ongeveer gelijk gebleven. Wel daalde het prijsniveau van de legging sinds 2016 20 Amerikaanse dollar. Edited merkte op dat steeds vaker niet traditionele sportmerken hun eigen activewear-lijn voor een toegankelijk prijs produceren. Traditionele activewear-retailers moeten concurreren om hun relatie met klanten te behouden. Dit is volgens het onderzoeksbureau het moment waarop retailers de kracht van gegevens moeten benutten en moeten begrijpen wanneer ze bepaalde trends moeten inkopen.
Edited: dit zijn de grootste trends
In de Verenigde Staten zijn grijs en wit de meest favoriete kleur voor activewear producten. Deze twee kleuren samen zijn goed voor 23 procent van het totale kleuraanbod. De legging met een hoge taille is de meest populaire stijl. Dit is volgens Edited niet heel verrassend gezien het ontwerp voor bijna elk lichaamstype flatterend is.
In het Verenigd Koninkrijk ziet Edited een vergelijkbare trend. 56,8 procent van het kleurenpalet is monochroom. Grafische prints en strepen domineren volgens Edited in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.
Sportmerken en bekende partners
Het onderzoeksbureau schrijft dat de afgelopen maanden in het teken stonden van beroemdheden die samenwerkten met activewear-merken. Zangeres Kelly Rowland ging een samenwerking aan met Fabletics, een sportmerk van Kate Hudson, en rapper Cardi B tekende een contract met Reebok om de jaren negentig lijn van het merk te promoten. Dit jaar verwacht Edited meer nostalgische referenties, een losser silhouet en een relaxte esthetiek.
Lees ook : Nike zet in op yoga
Beeld: Nike